
location
Salone Margherita Napoli -
Via Verdi , 7 - 80132 Naples
Il secondo cafè-chantant d' Europa , aperto nel 1890 poco dopo "Les folies bergère " di Parigi. Simbolo nazionale della Belle Epoque .
The second café-chantant in Europe, opened in 1890 shortly after "Les folies bergère" in Paris. National symbol of the Belle Epoque.

SALONE MARGHERITA
Inaugurato il 15 novembre 1890, il Salone Margherita è stato il primo e più celebre cafè-chantant italiano. Ispirandosi al modello parigino de "Les Folies Bergère" e del "Moulin Rouge" ne emulò stili e tendenze. Sul suo palcoscenico si esibirono artisti di fama internazionale: cantanti, comici, illusionisti, danzatrici, fini dicitori, ma anche acrobati, giocolieri, contorsionisti, cavallerizzi, persino donne barbute e incantatori di serpenti. Nicola Maldacea furoreggiò con le sue salaci macchiette; Leopoldo Fregoli, Berardo Cantalamessa e Gennaro Pasquariello vi ottennero straordinari trionfi. Ma ad infiammare la platea furono soprattutto le conturbanti chanteuses, da Cléo de Mérode a Eugénie Fougère, da Armand'Ary alla Belle Otero, da Consuelo Tortajada a Lucy Nanon. Donne dal fascino indiscusso, capaci di far perdere la testa a principi e sovrani di mezza Europa. In tanti si affollavano nella crociera inferiore della Galleria Umberto I confidando in un cenno d'intesa della "sciantosa" di turno. Ufficiali di cavalleria in alta uniforme collezionavano duelli per contendersene le grazie, baffuti gentiluomini in marsina giunti da ogni parte d'Italia dissipavano le proprie fortune tra fiori, gioielli e champagne. I viveurs spadroneggiavano. C'era il rischio - raccontano le cronache - di rimanere frastornati dall'avvenenza di Lina Cavalieri, "la donna più bella del mondo", o turbati dall'insolenza della famigerata "mossa" di Maria Campi. Dettavano legge le canzonette irriverenti, il cancan sfrenato e sensuale, le atmosfere "alla francese". Anche insigni esponenti del mondo intellettuale, prima tra tutti Matilde Serao, ne furono conquistati. All'alba del secolo scorso un anonimo cronista di un importante quotidiano così scriveva: «Chi può mai enumerare le belle sorprese di questo ritrovo alla moda? Tutte le sere c'è da stordirsi, in vero, e si deve solo alle molteplici e gaje attrattive se il pubblico vi accorre numeroso. Correte tutti al Salone Margherita e troverete davvero di che rinfrancarvi lo spirito, di che deliziarvi non solo la mente e gli orecchi, ma anche gli occhi, oh gli occhi soprattutto...». In sostanza, il Salone Margherita è stato il luogo simbolo della travolgente e spensierata Belle Èpoque napoletana.
Non solo teatro, però. In questa intensa ed esaltante avventura il cinematografo ha ricoperto infatti un ruolo di primissimo piano. Nel 1896, dopo Roma e Milano, anche Napoli si confronta con quella che veniva allora chiamata "fotografia animata". E furono proprio i locali intitolati alla regina d'Italia ad ospitare, la sera del 30 marzo, tra l'entusiasmo generale, il debutto cittadino delle "immagini in movimento". Inoltre, a differenza di quanto accadeva nel resto d'Italia, dove gli spettacoli cinematografici si traducevano in eventi occasionali, a carattere dunque più o meno temporaneo, nel Salone Margherita, a partire da quella sera, venne avviata per la prima volta una programmazione cinematografica continuata. E grazie ad un'offerta sempre varia - dalle vedute Lumière ai documentari dei fratelli Troncone, dai kolossal storico-mitologici alla popolarissima produzione firmata Elvira Notari - il Salone ebbe un ruolo decisivo per la diffusione del cinema in città.
Gli anni che precedettero la Grande Guerra (1914-1918) segnarono il declino non solo del cafè-chantant ma di un'intera epoca, la Belle Èpoque, destinata ad essere spazzata via dal rombo dei cannoni.
A distanza di più di un secolo, il nome del Salone Margherita è ancora capace di evocare immagini, suggestioni, meraviglie. Un omaggio a uno straordinario e seducente universo. Un'occasione irrinunciabile per un emozionante tuffo nel passato, per rivivere l'eco, non ancora sopita, di un periodo glorioso e forse irripetibile.
SALONE MARGHERITA ( The History )
Inaugurated on November 15th 1890, the Salone Margherita was the first and most famous Italian cafe-chantant. Inspired by the Parisian model of "Les Folies Bergère" and the "Moulin Rouge" he emulated styles and trends. On its stage, internationally renowned artists performed: singers, comedians, illusionists, dancers, fine readers, but also acrobats, jugglers, contortionists, riders, even bearded women and snake charmers. Nicola Maldacea furled with his salacious little specks; Leopoldo Fregoli, Berardo Cantalamessa and Gennaro Pasquariello obtained extraordinary triumphs. But it was the disturbing chanteuses that sparked the audience, from Cléo de Mérode to Eugénie Fougère, from Armand'Ary to Belle Otero, from Consuelo Tortajada to Lucy Nanon. Women of undisputed charm, able to lose the heads of princes and sovereigns of half of Europe. Many crowded in the lower cruise of the Galleria Umberto I trusting in a sign of understanding of the "sciantosa" on duty. Cavalry officers in high uniform collected duels to contend with their graces, moustached gentlemen in fancy dress from all over Italy dispelled their fortunes among flowers, jewels and champagne. The viveurs lorded. There was a risk - say the chronicles - to remain dazed by the advent of Lina Cavalieri, "the most beautiful woman in the world", or troubled by the insolence of the infamous "move" of Maria Campi. They said the irreverent songs, the wild and sensual cancan, the "French" atmosphere. Even outstanding exponents of the intellectual world, first of all Matilde Serao, were conquered. At the dawn of the last century an anonymous chronicler of an important newspaper wrote: "Who can never enumerate the beautiful surprises of this fashionable meeting? Every evening there is to be bewildered, in truth, and it is only due to the many and gaje attractives if the public comes to you numerous. Run all at the Salone Margherita and you will really find something to refresh your spirit, of which to delight you not only the mind and the ears, but also the eyes, oh the eyes above all ... ». Basically, the Salone Margherita was the symbol of the overwhelming and carefree Belle Èpoque Neapolitan.
Not just theater, though. In this intense and exhilarating adventure the cinema has in fact played a very important role. In 1896, after Rome and Milan, Naples also confronted what was then called "animated photography". And it was precisely the premises dedicated to the Queen of Italy to host, on the evening of March 30th, between the general enthusiasm, the city debut of "moving images". Moreover, unlike what happened in the rest of Italy, where the film shows were translated into occasional events, therefore more or less temporary, in the Salone Margherita, starting from that evening, a film programming was started for the first time. continued. And thanks to an ever-changing offer - from the Lumière views to the documentaries of the Troncone brothers, from the historical-mythological blockbuster to the very popular production by Elvira Notari - the Salone played a decisive role in the spread of cinema in the city.
The years that preceded the Great War (1914-1918) marked the decline not only of the cafè-chantant but of an entire era, the Belle Èpoque, destined to be swept away by the roar of cannons.
After more than a century, the name of the Salone Margherita is still capable of evoking images, suggestions and wonders. Today, thanks to the enterprising and passion of the Barbaro family, in a large area of those local historians - completely restored and restored to their original splendor - a delightful café-restaurant has been built, renamed "Salone Margherita". The new challenge is to create the conditions so that in these enchanting spaces you can create shows and events with a cultural and artistic background enhancing the tradition of the Salone Margherita and the Neapolitan history tout court. The intent is to make known to a public as broad as possible - from tourists to students - a phenomenon that made Naples, together with Paris, the capital of Europe. This will revive the myth of the true "Cafè-Chantant", an immense patrimony of knowledge, memories and theatrical customs that will however be updated by merging tradition and modernity together. Echoes far away will immediately become tangible and present, music never forgotten will return to smile, songs sapid and lively return to cheer. So, fun guaranteed for an eclectic and never predictable show, able to evoke an image of Naples famous throughout the world and that has made history. A tribute to an extraordinary and seductive universe. An unmissable opportunity for an exciting dive into the past, to relive the echo, not yet dormant, of a glorious and unrepeatable period.